CỔNG THÔNG TIN DINH DƯỠNG QUỐC GIA

VIETNAM NUTRITIONAL PORTAL

Đánh giá nâng cao năng lực dinh dưỡng thực hiện chiến lược quốc gia 2011 – 2020
4 lượt xem
chia sẻ
Nâng cao năng lực và hiệu quả hoạt động của mạng lưới dinh dưỡng tại cộng đồng và cơ sở y tế là một trong những mục tiêu quan trọng của CLQGDD giai đoạn 2011- 2020 và tầm nhìn 2030. Nghiên cứu đánh giá năng lực mạng lưới dinh dưỡng được thực hiện bằng phương pháp mô tả cắt ngang. Số liệu được thu thập thông qua hai hình thức: 1) Bộ câu hỏi phát...
Tóm tắt tiếng Việt: Nâng cao năng lực và hiệu quả hoạt động của mạng lưới dinh dưỡng tại cộng đồng và cơ sở y tế là một trong những mục tiêu quan trọng của CLQGDD giai đoạn 2011- 2020 và tầm nhìn 2030. Nghiên cứu đánh giá năng lực mạng lưới dinh dưỡng được thực hiện bằng phương pháp mô tả cắt ngang. Số liệu được thu thập thông qua hai hình thức: 1) Bộ câu hỏi phát vấn, bán định lượng gửi cho các cơ sở y tế trên 63 tỉnh/thành; 2) Phỏng vấn sâu và thảo luận nhóm các cán bộ chủ chốt tại 6 tỉnh đại diện các vùng miền (Lào Cai, Quảng Ninh, Thanh Hóa, Kon Tum, Cần Thơ và Đà Nẵng). Nghiên cứu sử dụng phương pháp phân tích theo ma trận SWOT nhằm phát hiện điểm mạnh (strength), điểm yếu (weakness), cơ hội (opportunity) và mối nguy (threat) để từ đó xây dựng và đưa ra các giải pháp. Kết quả cho thấy hầu hết các chỉ tiêu của CLQGDD đã đạt được. Nguồn nhân lực để triển khai các hoạt động dinh dưỡng trong cả khối dự phòng và điều trị đều đã được bố trí tuy nhiên còn chưa ổn định, kiêm nhiệm và thiếu đào tạo bài bản. Một số giải pháp đề ra là cần phải tăng cường chế tài trong các văn bản hướng dẫn; chuẩn hóa quy trình chăm sóc dinh dưỡng cho các tuyến/trong bệnh viện; chuẩn hóa chương trình đào tạo dựa trên chuẩn đầu ra; và đa dạng hóa các phương thức đào tạo.
English summary: Reinforcing capacity and effectiveness of the nutrition service network in both community and health care facilities is one of the six important objectives of the national nutrition strategy (NNS) for 2011 – 2020, with a vision toward 2030. A cross-sectional description study was carried out to assess the capacity building for the implementation of the NNS. Data were collected in two ways: 1) self-administered semi-quantitative questionnaires sent to health facilities in all 63 provinces/cities; 2) in-depth interviews and focus group discussions with key persons in 6 provinces representing regions across the country (Lao Cai, Quang Ninh, Thanh Hoa, Kon Tum, Can Tho, and Da Nang). The study applied the SWOT matrix analysis method to analyze strengths, weaknesses, opportunities, and threats from which to propose solutions. The results showed that most of the indicators in objective 6 of NNS have achieved. Human resources for implementing nutrition activities, in both preventive and curative care, have been allocated but not yet stable, concurrent, and lack of consistent training. Some proposed solutions are to strengthen sanctions in the guiding documents, standardize nutrition care procedures for all levels/hospitals, standardize training programs based on output standards, and diversify training methods.
English summary: Reinforcing capacity and effectiveness of the nutrition service network in both community and health care facilities is one of the six important objectives of the national nutrition strategy (NNS) for 2011 – 2020, with a vision toward 2030. A cross-sectional description study was carried out to assess the capacity building for the implementation of the NNS. Data were collected in two ways: 1) self-administered semi-quantitative questionnaires sent to health facilities in all 63 provinces/cities; 2) in-depth interviews and focus group discussions with key persons in 6 provinces representing regions across the country (Lao Cai, Quang Ninh, Thanh Hoa, Kon Tum, Can Tho, and Da Nang). The study applied the SWOT matrix analysis method to analyze strengths, weaknesses, opportunities, and threats from which to propose solutions. The results showed that most of the indicators in objective 6 of NNS have achieved. Human resources for implementing nutrition activities, in both preventive and curative care, have been allocated but not yet stable, concurrent, and lack of consistent training. Some proposed solutions are to strengthen sanctions in the guiding documents, standardize nutrition care procedures for all levels/hospitals, standardize training programs based on output standards, and diversify training methods.