Hiệu quả của can thiệp tiếp thị xã hội đến việc bổ sung sắt cho phụ nữ có thai ở Hòa Bình
Thiếu
máu thiếu sắt là vấn đề sức khỏe cộng đồng phổ biến ảnh hưởng đến phụ
nữ lứa tuổi sinh đẻ, đặc biệt là phụ nữ có thai sống ở các vùng khó khăn
của Việt Nam. Bổ sung sắt là can thiệp được chứng minh là có hiệu quả,
tuy nhiên cách vận hành chương trình là vấn đề cần nghiên cứu để đảm bảo
độ bao phủ và tính bền vững của can thiệp. Nghiên cứu...
Tóm tắt tiếng Việt: Thiếu
máu thiếu sắt là vấn đề sức khỏe cộng đồng phổ biến ảnh hưởng đến phụ
nữ lứa tuổi sinh đẻ, đặc biệt là phụ nữ có thai sống ở các vùng khó khăn
của Việt Nam. Bổ sung sắt là can thiệp được chứng minh là có hiệu quả,
tuy nhiên cách vận hành chương trình là vấn đề cần nghiên cứu để đảm bảo
độ bao phủ và tính bền vững của can thiệp. Nghiên cứu này nhằm mục đích
đánh giá hiệu quả của một cách tiếp cận mới trong truyền thông sức khỏe
là tiếp thị xã hội lên việc bổ sung sắt cho phụ nữ có thai dân tộc
Mường ở Hòa Bình. Nghiên cứu được triển khai theo thiết kế can thiệp có
đối chứng tại 3 xã can thiệp và 3 xã chứng tại huyện Tân Lạc (Hòa Bình)
trong thời gian 6 tháng. Kết quả cho thấy sau can thiệp, kiến thức của
phụ nữ có thai về thiếu máu thiếu sắt và thực hành sử dụng viên sắt của
nhóm can thiệp được cải thiện rõ so với nhóm chứng và so với thời điểm
trước can thiệp (P<0.01). Tại xã can thiệp, sau 6 tháng can thiệp đã
đảm bảo được độ bao phủ mua viên sắt là 97.7%, uống viên sắt liên tục là
97.8%. Tỷ lệ này biến thiên theo các tháng can thiệp phụ thuộc vào một
số yếu tố như ảnh hưởng của hoạt động tiếp thị xã hội tại từng thời điểm
và sự thay đổi thái độ hành vi của đối tượng đích. Tỷ lệ phụ nữ có thai
được tham gia các hoạt động truyền thông đạt 80%. Thông qua tiếp thị xã
hội, lấy truyền thông thay đổi hành vi làm trọng tâm có thể cải thiện
được kiến thức và thực hành liên quan đến dinh dưỡng và phòng chống
thiếu máu thiếu sắt cho cộng đồng vùng khó khăn nếu có cách tiếp cận và
phương thức triển khai có hiệu quả.
English summary: Iron deficiency
anemia is still a common public health issue affecting pregnant women
living in disadvantaged areas of Vietnam. Iron supplementation is proven
to be an effective intervention but how to operate the program is still
a question to ensure high coverage and sustainability. This study was
conducted to evaluate the effectiveness of a new approach in health
communication, which is social marketing on iron supplementation for
pregnant women of Muong ethic group in Hoa Binh province. This is a
controlled intervention conducted in 6 communes of Tan Lac district in 6
months. The results showed that after intervention, knowledge of
pregnant women on iron deficiency anemia and the practice of iron
supplementation were improved significantly compared with the control
group and with the point before intervention (P<0.01). In
intervention communes, the coverage of iron supplement purchasing was
97.7%, and the coverage of regular iron supplement taking was 97.8%.
This coverage varying by months of intervention was associated with
impacts of social marketing activities and behavior change process of
the target groups. The coverage of pregnant women attending
communication activities was 80%. Social marketing with focus on
behavior change communication can improve knowledge and practices on
nutrition and iron deficiency control for people living in disadvantaged
areas if appropriate approach and effective operation mechanism were
applied.
English summary: Iron deficiency
anemia is still a common public health issue affecting pregnant women
living in disadvantaged areas of Vietnam. Iron supplementation is proven
to be an effective intervention but how to operate the program is still
a question to ensure high coverage and sustainability. This study was
conducted to evaluate the effectiveness of a new approach in health
communication, which is social marketing on iron supplementation for
pregnant women of Muong ethic group in Hoa Binh province. This is a
controlled intervention conducted in 6 communes of Tan Lac district in 6
months. The results showed that after intervention, knowledge of
pregnant women on iron deficiency anemia and the practice of iron
supplementation were improved significantly compared with the control
group and with the point before intervention (P<0.01). In
intervention communes, the coverage of iron supplement purchasing was
97.7%, and the coverage of regular iron supplement taking was 97.8%.
This coverage varying by months of intervention was associated with
impacts of social marketing activities and behavior change process of
the target groups. The coverage of pregnant women attending
communication activities was 80%. Social marketing with focus on
behavior change communication can improve knowledge and practices on
nutrition and iron deficiency control for people living in disadvantaged
areas if appropriate approach and effective operation mechanism were
applied.