Thực trạng suy dinh dưỡng của trẻ dưới 5 tuổi tại các trường mầm non và kiến thức thực hành nuôi con của bà mẹ xã Tân Quang, Văn Lâm, Hưng Yên
Nghiên
cứu được tiến hành trong tháng 4 năm 2012. Thiết kế nghiên cứu: mô tả.
Mục tiêu: 1. Đánh giá thực trạng suy dinh dưỡng trẻ em dưới 5 tuổi tại
các trường mầm non; 2. Tìm hiểu kiến thức, thực hành nuôi dưỡng, chăm
sóc trẻ của các bà mẹ có con dưới 5 tuổi xã Tân Quang. Đối tượng nghiên
cứu: trẻ dưới 5 tuổi tại các trường mầm non và người mẹ...
Tóm tắt tiếng Việt: Nghiên
cứu được tiến hành trong tháng 4 năm 2012. Thiết kế nghiên cứu: mô tả.
Mục tiêu: 1. Đánh giá thực trạng suy dinh dưỡng trẻ em dưới 5 tuổi tại
các trường mầm non; 2. Tìm hiểu kiến thức, thực hành nuôi dưỡng, chăm
sóc trẻ của các bà mẹ có con dưới 5 tuổi xã Tân Quang. Đối tượng nghiên
cứu: trẻ dưới 5 tuổi tại các trường mầm non và người mẹ có con dưới 5
tuổi. Phân loại tình trạng SDD theo chuẩn của WHO 2006 với 3 chỉ tiêu:
cân nặng/ tuổi (CN/T), chiều cao/ tuổi (CC/T) và cân nặng/chiều cao
(CN/CC). Số liệu được thu thập từ sổ theo dõi sức khỏe của trẻ tại các
trường mầm non tháng 1 năm 2012. Kết quả: 318 trẻ < 5 tuổi. SDD thể
nhẹ cân 6,0%, thể thấp còi 11,6%, thể gầy còm 4,4%, tỷ lệ TC-BP là 2,8%.
Suy dinh dưỡng cao nhất ở lứa tuổi 12 – 23 tháng và thấp nhất là 6-11
tháng, sự khác biệt có ý nghĩa giữa các lớp tuổi với p<0,05, không có
sự khác biệt giữa 2 giới. Kết quả thảo luận nhóm: Về kiến thức: đa số
các bà mẹ biết cho bú mẹ toàn toàn đến 6 tháng và cho ăn bổ sung từ 6
tháng, thành phần ăn bổ sung đủ 4 nhóm thực phẩm nhưng một số thực hành
chưa đúng vì mẹ đi làm sớm, ảnh hưởng của quảng cáo và đặc biệt là người
mẹ không được hỗ trợ và giúp đỡ trong quá trình thay đổi hành vi đúng.
Vì vậy, cần có những hoạt động truyền thông hiệu quả hơn để các bà mẹ
nuôi con đúng cách hơn.
English summary: The
study was conducted in April 2012. Study design: cross-sectional study.
Objectives: To assess current nutritional status of children under five
and knowledge, practice on child feeding of their mothers in Tan Quang
commune. Subjects: children under five and their mothers. Classification
of nutritional status is based on WHO standards 2006 with 3 indicators:
weight/age, height/age and weight/height. Data was collected from
health monitoring book of children at kindergarten during. April 2012.
Results: Total number of children was 318, of which 6.3% were
underweight, 14.5% were stunted and 6.0% were wasted. Overweight and
obesity were accounted for 2.8%. The prevalence of was highest in the
age group of 12-23 months old and lowest in the age group of 6-11 month
old. The was significant difference among age groups (p<0.05) but no
significant between sex. Results of FGD: Knowledge: almost mother
exclusive breastfeeding within 6 months and from 6th month
will introduce complementary feeding, the composition of complementary
feeding includes 4 food groups. But some practices are not correct
because the mothers have to work early or advertisement of nutrition
products, specially the support and help the mother during progress to
change behavior is not enough. So, nutrition education need to be
strengthen.
English summary: The
study was conducted in April 2012. Study design: cross-sectional study.
Objectives: To assess current nutritional status of children under five
and knowledge, practice on child feeding of their mothers in Tan Quang
commune. Subjects: children under five and their mothers. Classification
of nutritional status is based on WHO standards 2006 with 3 indicators:
weight/age, height/age and weight/height. Data was collected from
health monitoring book of children at kindergarten during. April 2012.
Results: Total number of children was 318, of which 6.3% were
underweight, 14.5% were stunted and 6.0% were wasted. Overweight and
obesity were accounted for 2.8%. The prevalence of was highest in the
age group of 12-23 months old and lowest in the age group of 6-11 month
old. The was significant difference among age groups (p<0.05) but no
significant between sex. Results of FGD: Knowledge: almost mother
exclusive breastfeeding within 6 months and from 6th month
will introduce complementary feeding, the composition of complementary
feeding includes 4 food groups. But some practices are not correct
because the mothers have to work early or advertisement of nutrition
products, specially the support and help the mother during progress to
change behavior is not enough. So, nutrition education need to be
strengthen.