Một số phương pháp tập luyện thể dục thể thao nhằm nâng cao tầm vóc cơ thể
Nâng cao thể lực và tầm vóc con
người là một vấn đề rất lớn, rất khó và cần thời gian dài. Tập luyện thể dục thể
thao là một trong các giải pháp rất hiệu quả để phát triển tầm vóc cơ thể. Ngày
nay hai phương pháp tập luyện thể dục thể thao được nhiều đồng nghiệp đánh giá
cao:
Tác giả Trung Quốc Đới Xí và cộng
sự (1993), đã đề xuất 3 nhóm môn...
Tóm tắt tiếng Việt: Nâng cao thể lực và tầm vóc con
người là một vấn đề rất lớn, rất khó và cần thời gian dài. Tập luyện thể dục thể
thao là một trong các giải pháp rất hiệu quả để phát triển tầm vóc cơ thể. Ngày
nay hai phương pháp tập luyện thể dục thể thao được nhiều đồng nghiệp đánh giá
cao: Tác giả Trung Quốc Đới Xí và cộng
sự (1993), đã đề xuất 3 nhóm môn :thứ nhất: gồm các dạng vận động chi dưới lấy
động tác bật nhảy làm nội dung chủ yếu; thứ hai: bao gồm các vận động vươn duỗi
như thể dục nghệ thuật, thể dục thẩm mỹ, thể dục nhịp điệu, co tay trên xà đơn,
đu trên xà hoặc thang dóng, các động tác đá (đá trước, đá sau, đá ngang), các động
tác xoạc (xoạc dọc, xoạc ngang); thứ ba: bao gồm những môn thể thao đòi hỏi hoạt động
toàn thân như tất cả các môn bóng, thể dục, điền kinh, bơi lội, võ thuật, chèo
thuyền v.v... Các tác giả đã đề xuất phương pháp tập luyện theo bài tập gồm 7 nội
dung và trình tự chặt chẽ. Tác giả Nhật Bản Kawbata Aiyoshi
cho rằng các môn thể thao có tác dụng tăng chiều cao là bơi lội, thể dục, chạy
ngắn, các môn bóng như bóng chuyền, quần vợt, cầu lông, bóng bàn v.v... Nhưng
khi tập luyện các môn thể thao này để phát triển chiều cao cần phải sắp xếp lượng
vận động thích hợp; chỉ có lượng vận động thích hợp mới có khả năng thúc đẩy
chiều cao tăng trưởng. Kawabata cho rằng khi biên soạn các bài thể dục phát triển
chiều cao cần lựa chọn một trong những nội dung tập luyện sao cho phù hợp và đảm
bảo những đặc tính sau đây: Tính nhịp điệu; tính toàn diện; tính thuận nghịch;
tính hứng thú; tính liên tục và hệ thống. Tuy nhiên, theo quan điểm của chúng
tôi, chúng ta chỉ có thể ứng dụng và tiếp thu trên cơ sở nguyên tắc của quá
trình tập luyện, còn các bài tập cụ thể, quy trình và trình tự tập luyện phải được
biên soạn cho phù hợp với từng lứa tuổi và giới tính của thanh, thiếu niên và
nhi đồng Việt Nam.
English summary: Improving of physical strength and height of human being is a huge,
difficult and time-consuming issue. Taking exercise
every day is one of the effective solutions to solve this problem. Until
now,
there are 2 highly appreciated way of taking exercise promoted by Chinese and Japanese
experts, as follows; Doi Xi, Chinese
sport expert et all. (1993) has proposed the 3 following groups of
movement: First, all types of movement of lower
extremities,
which mainly is bouncing and jumping-up. Second,
rising up and stretching movement of upper and lower extremities that
are manifested in some sports such as: aerobic, artistic gymnastics, horizontal bar, swing on girder, kick
movements (in front, behind, left and right), spread wide apart
movements
(on lengthwise and widthwise). Third,
all sports involving movement of
the whole body such as football, gymnastics, swimming, athletics, kung fu,
sailing, ...
The authors of these methods also advise practitioners to conform to the
exercises with strict order of seven
steps. Kawabata Aiyoshi, a
Japanese expert, believes that swimming, gymnastics, volleyball, tennis,
ping-pong, badminton, shorted race...are the sports having effectiveness in
improving
the height of players. But one important thing is that these
exercises should be practiced with an appropriate schedule of movement capacity so that they could bring
the
good result, i.e. the increase of human height. Besides, Kawabata also proposes that
we
should consider carefully and sort out suitable subject part among the above
sports to
apply when preparing a shedule of exercise program. This sample
exercise has
to achieve the following criteria: rhythmicness,
comprehensiveness, reversibility, interestingness, continuity and
systematism. In our opinion,
however, we should apply only the principle of these theories. For
detailed
and specific exercises, they must be compiled in accordance with age groups
and
sex of Vietnamese youth and children.
English summary: Improving of physical strength and height of human being is a huge,
difficult and time-consuming issue. Taking exercise
every day is one of the effective solutions to solve this problem. Until
now,
there are 2 highly appreciated way of taking exercise promoted by Chinese and Japanese
experts, as follows; Doi Xi, Chinese
sport expert et all. (1993) has proposed the 3 following groups of
movement: First, all types of movement of lower
extremities,
which mainly is bouncing and jumping-up. Second,
rising up and stretching movement of upper and lower extremities that
are manifested in some sports such as: aerobic, artistic gymnastics, horizontal bar, swing on girder, kick
movements (in front, behind, left and right), spread wide apart
movements
(on lengthwise and widthwise). Third,
all sports involving movement of
the whole body such as football, gymnastics, swimming, athletics, kung fu,
sailing, ...
The authors of these methods also advise practitioners to conform to the
exercises with strict order of seven
steps. Kawabata Aiyoshi, a
Japanese expert, believes that swimming, gymnastics, volleyball, tennis,
ping-pong, badminton, shorted race...are the sports having effectiveness in
improving
the height of players. But one important thing is that these
exercises should be practiced with an appropriate schedule of movement capacity so that they could bring
the
good result, i.e. the increase of human height. Besides, Kawabata also proposes that
we
should consider carefully and sort out suitable subject part among the above
sports to
apply when preparing a shedule of exercise program. This sample
exercise has
to achieve the following criteria: rhythmicness,
comprehensiveness, reversibility, interestingness, continuity and
systematism. In our opinion,
however, we should apply only the principle of these theories. For
detailed
and specific exercises, they must be compiled in accordance with age groups
and
sex of Vietnamese youth and children.