CỔNG THÔNG TIN DINH DƯỠNG QUỐC GIA

VIETNAM NUTRITIONAL PORTAL

Một số phương pháp tập luyện thể dục thể thao nhằm nâng cao tầm vóc cơ thể
6 lượt xem
chia sẻ
Nâng cao thể lực và tầm vóc con người là một vấn đề rất lớn, rất khó và cần thời gian dài. Tập luyện thể dục thể thao là một trong các giải pháp rất hiệu quả để phát triển tầm vóc cơ thể. Ngày nay hai phương pháp tập luyện thể dục thể thao được nhiều đồng nghiệp đánh giá cao:   Tác giả Trung Quốc Đới Xí và cộng sự (1993), đã đề xuất 3 nhóm môn...
Tóm tắt tiếng Việt: Nâng cao thể lực và tầm vóc con người là một vấn đề rất lớn, rất khó và cần thời gian dài. Tập luyện thể dục thể thao là một trong các giải pháp rất hiệu quả để phát triển tầm vóc cơ thể. Ngày nay hai phương pháp tập luyện thể dục thể thao được nhiều đồng nghiệp đánh giá cao: Tác giả Trung Quốc Đới Xí và cộng sự (1993), đã đề xuất 3 nhóm môn :thứ nhất: gồm các dạng vận động chi dưới lấy động tác bật nhảy làm nội dung chủ yếu; thứ hai: bao gồm các vận động vươn duỗi như thể dục nghệ thuật, thể dục thẩm mỹ, thể dục nhịp điệu, co tay trên xà đơn, đu trên xà hoặc thang dóng, các động tác đá (đá trước, đá sau, đá ngang), các động tác xoạc (xoạc dọc, xoạc ngang); thứ ba: bao gồm những môn thể thao đòi hỏi hoạt động toàn thân như tất cả các môn bóng, thể dục, điền kinh, bơi lội, võ thuật, chèo thuyền v.v... Các tác giả đã đề xuất phương pháp tập luyện theo bài tập gồm 7 nội dung và trình tự  chặt chẽ. Tác giả Nhật Bản Kawbata Aiyoshi cho rằng các môn thể thao có tác dụng tăng chiều cao là bơi lội, thể dục, chạy ngắn, các môn bóng như bóng chuyền, quần vợt, cầu lông, bóng bàn v.v... Nhưng khi tập luyện các môn thể thao này để phát triển chiều cao cần phải sắp xếp lượng vận động thích hợp; chỉ có lượng vận động thích hợp mới có khả năng thúc đẩy chiều cao tăng trưởng. Kawabata cho rằng khi biên soạn các bài thể dục phát triển chiều cao cần lựa chọn một trong những nội dung tập luyện sao cho phù hợp và đảm bảo những đặc tính sau đây: Tính nhịp điệu; tính toàn diện; tính thuận nghịch; tính hứng thú; tính liên tục và hệ thống. Tuy nhiên, theo quan điểm của chúng tôi, chúng ta chỉ có thể ứng dụng và tiếp thu trên cơ sở nguyên tắc của quá trình tập luyện, còn các bài tập cụ thể, quy trình và trình tự tập luyện phải được biên soạn cho phù hợp với từng lứa tuổi và giới tính của thanh, thiếu niên và nhi đồng Việt Nam.
English summary: Improving of physical strength and height of human being is a huge, difficult and time-consuming issue. Taking exercise every day is one of the effective solutions to solve this problem. Until now, there are 2 highly appreciated way of taking exercise promoted by Chinese and Japanese experts, as follows; Doi Xi, Chinese sport expert et all. (1993) has proposed the 3 following groups of movement: First, all types of movement of lower extremities, which mainly is bouncing and jumping-up. Second, rising up and stretching movement of upper and lower extremities that are manifested in some sports such as: aerobic, artistic gymnastics, horizontal bar, swing on girder, kick movements (in front, behind, left and right), spread wide apart movements (on  lengthwise and widthwise). Third, all sports involving movement of the whole body such as football, gymnastics, swimming, athletics, kung fu, sailing, ... The authors of these methods also advise practitioners to conform to the exercises  with strict order of seven steps. Kawabata Aiyoshi, a Japanese expert, believes that swimming, gymnastics, volleyball, tennis, ping-pong, badminton, shorted race...are the sports having effectiveness in improving the height of players. But one important thing is that these exercises should be practiced with an appropriate schedule of movement capacity so that they could bring the good result, i.e. the increase of human height. Besides, Kawabata also proposes that we should consider carefully and sort out suitable subject part among the above sports to apply when preparing a shedule of exercise program. This sample exercise has to achieve the following criteria: rhythmicness, comprehensiveness, reversibility, interestingness, continuity and systematism. In our opinion, however, we should apply only the principle of these theories. For detailed and specific exercises, they must be compiled in accordance with age groups and sex of Vietnamese youth and children.
English summary: Improving of physical strength and height of human being is a huge, difficult and time-consuming issue. Taking exercise every day is one of the effective solutions to solve this problem. Until now, there are 2 highly appreciated way of taking exercise promoted by Chinese and Japanese experts, as follows; Doi Xi, Chinese sport expert et all. (1993) has proposed the 3 following groups of movement: First, all types of movement of lower extremities, which mainly is bouncing and jumping-up. Second, rising up and stretching movement of upper and lower extremities that are manifested in some sports such as: aerobic, artistic gymnastics, horizontal bar, swing on girder, kick movements (in front, behind, left and right), spread wide apart movements (on  lengthwise and widthwise). Third, all sports involving movement of the whole body such as football, gymnastics, swimming, athletics, kung fu, sailing, ... The authors of these methods also advise practitioners to conform to the exercises  with strict order of seven steps. Kawabata Aiyoshi, a Japanese expert, believes that swimming, gymnastics, volleyball, tennis, ping-pong, badminton, shorted race...are the sports having effectiveness in improving the height of players. But one important thing is that these exercises should be practiced with an appropriate schedule of movement capacity so that they could bring the good result, i.e. the increase of human height. Besides, Kawabata also proposes that we should consider carefully and sort out suitable subject part among the above sports to apply when preparing a shedule of exercise program. This sample exercise has to achieve the following criteria: rhythmicness, comprehensiveness, reversibility, interestingness, continuity and systematism. In our opinion, however, we should apply only the principle of these theories. For detailed and specific exercises, they must be compiled in accordance with age groups and sex of Vietnamese youth and children.