Dự án bữa ăn học đường tại thành phố Hồ Chí Minh, từng bước thu hẹp khoảng cách từ lý thuyết đến thực tiễn
Dự án
dinh dưỡng học đường trở thành một trong sáu dự án nòng cốt trong Kế
hoạch thực hiện Chiến lược Quốc gia về Dinh dưỡng giai đoạn 2011-2015
tại thành phố Hồ Chí Minh (TPHCM). Trong đó, dự án Bữa ăn học đường đã
bước đầu được triển khai từ giai đoạn 2011-2012, chú trọng mục tiêu xây
dựng bộ thực đơn chuẩn cho học sinh tiểu học TPHCM đáp ứng...
Tóm tắt tiếng Việt: Dự án
dinh dưỡng học đường trở thành một trong sáu dự án nòng cốt trong Kế
hoạch thực hiện Chiến lược Quốc gia về Dinh dưỡng giai đoạn 2011-2015
tại thành phố Hồ Chí Minh (TPHCM). Trong đó, dự án Bữa ăn học đường đã
bước đầu được triển khai từ giai đoạn 2011-2012, chú trọng mục tiêu xây
dựng bộ thực đơn chuẩn cho học sinh tiểu học TPHCM đáp ứng nhu cầu dinh
dưỡng khuyến nghị và mang tính khả thi cao. Để đạt được các tiêu chí
này, bộ thực đơn đã được trải qua nhiều bước thử nghiệm và triển khai
thí điểm tại một số trường tiểu học bán trú tại TPHCM, qua đó đánh giá
được công tác tổ chức thực hiện, mức độ tiếp nhận của học sinh, nhận
định chung của cán bộ phụ trách bán trú, cấp dưỡng, học sinh và phụ
huynh. Dự án bước đầu đã đạt được nhiều kết quả tích cực tuy nhiên cũng
có một số điểm chưa phù hợp thực tế, cần điều chỉnh để nâng cao tính khả thi của bộ thực đơn mà
vẫn đảm bảo các nguyên tắc dinh dưỡng chính. Định hướng sắp tới, dự án
hướng đến nâng cao năng lực đội ngũ cán bộ phụ trách bán trú trong việc
xây dựng, tính toán thực đơn để phát triển bộ thực đơn cho phù hợp đặc
điểm tình hình của từng địa phương, từng trường. Một số chính sách và
văn bản pháp lý về công tác tổ chức bán trú cũng cần được ban hành để
bữa ăn học đường có thể được triển khai trên diện rộng một cách thuận lợi và hiệu quả.
English summary: School
nutrition project is one among the six major projects in the
Implementation Plan of the National Strategy on Nutrition during the
period of 2011-2015 in Ho Chi Minh City (HCMC). As a component of school
nutrition project, the school meal project was initially implemented in
2011- 2012, focusing on building the standardized menus for primary
school students in HCMC that met recommended nutrition requirements and
were feasible. To reach these criteria, the menus were tested through
many steps and piloted in a number of semi-boarding primary schools in
HCMC. We evaluated implementation process, feedbacks from semi- boarding
managers, kitchen employees, students and their parents. The project
initially achieved many positive results but there were still some
inappropriate issues, requiring some adjustments to improve the
feasibility of the menus based on core nutritional principles. Upcoming
plan should target the capacity to calculate and build menus of staff in
charge of semi-boarding activities to develop the appropriate menus in
accordance with each location/ school situation. Some policies and
legislation documents on the semi-boarding activities should be issued
so that school meal project can be implemented and expanded effectively.
English summary: School
nutrition project is one among the six major projects in the
Implementation Plan of the National Strategy on Nutrition during the
period of 2011-2015 in Ho Chi Minh City (HCMC). As a component of school
nutrition project, the school meal project was initially implemented in
2011- 2012, focusing on building the standardized menus for primary
school students in HCMC that met recommended nutrition requirements and
were feasible. To reach these criteria, the menus were tested through
many steps and piloted in a number of semi-boarding primary schools in
HCMC. We evaluated implementation process, feedbacks from semi- boarding
managers, kitchen employees, students and their parents. The project
initially achieved many positive results but there were still some
inappropriate issues, requiring some adjustments to improve the
feasibility of the menus based on core nutritional principles. Upcoming
plan should target the capacity to calculate and build menus of staff in
charge of semi-boarding activities to develop the appropriate menus in
accordance with each location/ school situation. Some policies and
legislation documents on the semi-boarding activities should be issued
so that school meal project can be implemented and expanded effectively.