Can thiệp dinh dưỡng và vận động phòng chống thừa cân, béo phì trên học sinh tiểu học, một số kết quả ban đầu
Nghiên
cứu can thiệp được thực hiện trên 2481 học sinh thuộc hai trường tiểu
học ở nội thành và ngoại thành TPHCM trong năm học 2012 – 2013. Mục tiêu:
phòng chống thừa cân – béo phì (TC-BP) cho học sinh bằng một số hoạt
động can thiệp. Học sinh được thu thập chỉ số nhân trắc, kiến thức và
thực hành về dinh dưỡng và vận động. Các biện pháp can...
Tóm tắt tiếng Việt: Nghiên
cứu can thiệp được thực hiện trên 2481 học sinh thuộc hai trường tiểu
học ở nội thành và ngoại thành TPHCM trong năm học 2012 – 2013. Mục tiêu:
phòng chống thừa cân – béo phì (TC-BP) cho học sinh bằng một số hoạt
động can thiệp. Học sinh được thu thập chỉ số nhân trắc, kiến thức và
thực hành về dinh dưỡng và vận động. Các biện pháp can thiệp bao gồm:
truyền thông cho phụ huynh học sinh các thông điệp về dinh dưỡng hợp lý,
tăng cường vận động và những thói quen tốt cho con em họ; tập huấn kiến
thức tất cả giáo viên hai trường; cung cấp kiến thức đến tất cả các em
học sinh qua ba bộ tranh lật được học trên lớp, qua sổ tay dinh dưỡng
học sinh tiểu học, được truyền thông tích cực qua các hình thức nói
chuyện dưới cờ, kịch rối… và các hoạt động khác. Kết quả: tỉ lệ
TC-BP cao trên học sinh ở hai trường tiểu học ở nội và ngoại thành TPHCM
(tương ứng 54,5% ở TH Hồ Thị Kỷ và 31,2% ở TH Phú Hòa Đông vào đầu năm
học). Sau sáu tháng can thiệp, tỉ lệ TC-BP đã giảm xuống (từ 43,5% xuống
còn 37,8%), kiến thức và thực hành về dinh dưỡng và vận động của học
sinh được cải thiện. Kết luận: Tình trạng TC-BP rất phổ biến ở HS
tiểu học TPHCM, các biện pháp can thiệp có hiệu quả cải thiện tình
trạng TC-BP cũng như kiến thức và thực hành về dinh dưỡng và vận động
của học sinh. Cần có sự can thiệp kịp thời và phối hợp chặt chẽ giữa gia
đình, nhà trường, các cơ quan chức năng và toàn xã hội nhằm kiểm soát
TC-BP ở học sinh.
English summary: An
intervention study was conducted in school year of 2012-2013 with total
2,481 children from two primary schools in urban and sub-urban of Ho Chi
Minh City. Objective: to reduce prevalence of overweight/obesity among
school children through intervention activities. Data were collected
before and after interventions including anthropometric indicators,
nutrition knowledge, and dietary and physical activity habits of the
children. Intervention activities included: communication for parents
about proper nutrition and physical activities for their children,
training for teachers; provision of knowledge to all students through
three sets of flipcharts used in class, nutrition handbooks for primary
school children, talk shows in school yard, puppet performance ...
Results: Prevalence of overweight/obesity of primary school children is
quite high in both urban and rural areas of HCMC (54.5% in Ho Thi Ky
primary school and 31.2% in Phu Hoa Dong primary school in the beginning
of school year, respectively). After six months of intervention,
prevalence of overweight/obesity reduced (from 43.5% to 37.8%,
respectively), knowledge and practices on nutrition and physical
activities improved in general. Conclusion: Overweight/obesity situation
is common in primary school children of HCMC. After interventions,
there has been improvement in overweight/obesity prevalence, knowledge
and practices on nutrition and physical activities of children. In
future, there should be more timely interventions and better cooperation
between the parents, the school, the authorities and society on
prevention and control overweight/obesity.
English summary: An
intervention study was conducted in school year of 2012-2013 with total
2,481 children from two primary schools in urban and sub-urban of Ho Chi
Minh City. Objective: to reduce prevalence of overweight/obesity among
school children through intervention activities. Data were collected
before and after interventions including anthropometric indicators,
nutrition knowledge, and dietary and physical activity habits of the
children. Intervention activities included: communication for parents
about proper nutrition and physical activities for their children,
training for teachers; provision of knowledge to all students through
three sets of flipcharts used in class, nutrition handbooks for primary
school children, talk shows in school yard, puppet performance ...
Results: Prevalence of overweight/obesity of primary school children is
quite high in both urban and rural areas of HCMC (54.5% in Ho Thi Ky
primary school and 31.2% in Phu Hoa Dong primary school in the beginning
of school year, respectively). After six months of intervention,
prevalence of overweight/obesity reduced (from 43.5% to 37.8%,
respectively), knowledge and practices on nutrition and physical
activities improved in general. Conclusion: Overweight/obesity situation
is common in primary school children of HCMC. After interventions,
there has been improvement in overweight/obesity prevalence, knowledge
and practices on nutrition and physical activities of children. In
future, there should be more timely interventions and better cooperation
between the parents, the school, the authorities and society on
prevention and control overweight/obesity.