Thiết kế và thực hiện khảo sát dinh dưỡng Đông Nam Á (SEANUTS) tại Việt Nam.
Nhằm
định hướng một cách hiệu quả
cho việc cải thiện tình trạng dinh dưỡng và sức khỏe, góp phần cải thiện tầm vóc con người, nâng
cao thể chất và trí tuệ của người Việt Nam, rất cần
các dữ liệu khoa học đầy đủ về sức khỏe và tình trạng dinh dưỡng của trẻ em, đặc
biệt là trẻ em nhỏ và lứa tuổi học đường. Trước nhu cầu thực tế đó, nghiên cứu...
Tóm tắt tiếng Việt: Nhằm
định hướng một cách hiệu quả
cho việc cải thiện tình trạng dinh dưỡng và sức khỏe, góp phần cải thiện tầm vóc con người, nâng
cao thể chất và trí tuệ của người Việt Nam, rất cần
các dữ liệu khoa học đầy đủ về sức khỏe và tình trạng dinh dưỡng của trẻ em, đặc
biệt là trẻ em nhỏ và lứa tuổi học đường. Trước nhu cầu thực tế đó, nghiên cứu đánh
giá tình trạng dinh dưỡng và sức khỏe của trẻ lứa tuổi mẫu giáo mầm non và tiểu
học (là phần nghiên cứu tại Việt Nam của cuộc khảo sát dinh dưỡng Đông Nam Á
(SEANUTS) đã được triển khai tại một số vùng trên cả ba miền Bắc Trung Nam, với
mục tiêu “xác định thực trạng dinh dưỡng
và các yếu tố liên quan trong nhóm trẻ mẫu giáo mầm non và tiểu học từ 0,5-11
tuổi, ở khu vực thành thị và nông thôn”. Nghiên cứu được thiết kế dưới hình thức điều tra cắt ngang, thực hiện trên
2867 trẻ mẫu giáo mầm non và tiểu học, từ 2010 đến 2012. Các biến số đã được
phân tích bao gồm: (1) Nhân trắc dinh dưỡng của trẻ; (2) Tình
trạng kinh tế xã hội; (3) Mô hình hoạt
động thể lực; (4) Chế độ ăn uống của trẻ; (5) Thói
quen ăn uống (6) Tình trạng hóa sinh dinh dưỡng, bao gồm: tình trạng thiếu
máu, số lượng hồng cầu, dự trữ sắt, vitamin A, vitamin D, tình trạng nhiễm
trùng cấp (AGP)/mãn ((CRP); (7) Mật độ
xương; (8) Chức năng và sự phát triển
nhận thức của trẻ. Các kết quả nghiên cứu đã trả lời một số câu hỏi
quan trọng, định hướng cho việc xây dựng các chính sách, các chương trình can
thiệp dinh dưỡng và sức khỏe hiệu quả, như:
liệu có xu hướng thay đổi của
tình trạng suy dinh dưỡng? Thói quen ăn uống và mô hình hoạt động thể lực của
trẻ như thế nào? Thiếu sắt và vitamin A liệu còn là vấn đề cần quan tâm? Diễn
biến của tình trạng
thiếu vitamin D trong nhóm trẻ em từ 6-11 tuổi? Nghiên cứu không chỉ cung cấp cho các nhà hoạch định chính
sách, các nhà quản lý chương trình một bộ dữ liệu quý với đầy đủ nhất các thông
số liên quan tới dinh dưỡng và sức khỏe từ trước tới nay, mà những kết quả của
nó còn chỉ ra: chìa khóa của sức mạnh quốc gia và sức khỏe của mỗi đứa trẻ nằm
trong việc thiết lập môi trường hỗ trợ lối sống lành mạnh và khuyến khích các
hành vi hướng tới sức khỏe ngay trong giai đoạn tăng trưởng và phát triển của
trẻ.
English summary: In order to
evaluate the effects of health and nutrition interventions and to get insight
in the physical as well as intellectual capacity of Vietnamese children, there
was a need for a comprehensive and scientific database on health and nutrition
status of the children aged 0.5 to 12 years old. To address this demand, a
study on health and nutritional status, as the Vietnamese part of South East Asian
Nutrition Survey (SEANUTS) in children has been conducted in selected sites of
the north, central and south of Vietnam with objectives to define the
nutritional status and related factors affecting the young and primary school
children aged 0.5 to 11 in urban and rural areas.
The survey was
designed and implemented by Nutrition specialists of the NIN in the format of a
cross-sectional study with participation of more than 2,867 kindergarten and
primary school children, from 2010 to 2012. Analyzed variables include (1)
children’s anthropometry; (2) socio-economic profile; (3) physical activity;
(4) dietary intakes; (5) dietary habits; (6) biochemistry, consisting of
anemia, red blood cell counts, iron, vitamin A, vitamin D, acute and chronic
infections; (7) bone quality; and (8) development and cognition. The
study results were expected to answer the following questions relating to
policy development and programs on effective nutrition and health
interventions: Is there a changing trend in malnutrition? What are transitions
in dietary habits and physical activity patterns? Are iron and vitamin A still
the “problem” nutrients? What is the Vitamin D status of children aged 6-11
years? The results will not only provide policy makers and program managers with
the most complete dataset related to nutrition and health but will also pointed
out that the key to national strength and health of the child is in
establishing a supportive environment for a healthy lifestyle and encouraging
behavior towards health in the stage of growth and development of children.
English summary: In order to
evaluate the effects of health and nutrition interventions and to get insight
in the physical as well as intellectual capacity of Vietnamese children, there
was a need for a comprehensive and scientific database on health and nutrition
status of the children aged 0.5 to 12 years old. To address this demand, a
study on health and nutritional status, as the Vietnamese part of South East Asian
Nutrition Survey (SEANUTS) in children has been conducted in selected sites of
the north, central and south of Vietnam with objectives to define the
nutritional status and related factors affecting the young and primary school
children aged 0.5 to 11 in urban and rural areas.
The survey was
designed and implemented by Nutrition specialists of the NIN in the format of a
cross-sectional study with participation of more than 2,867 kindergarten and
primary school children, from 2010 to 2012. Analyzed variables include (1)
children’s anthropometry; (2) socio-economic profile; (3) physical activity;
(4) dietary intakes; (5) dietary habits; (6) biochemistry, consisting of
anemia, red blood cell counts, iron, vitamin A, vitamin D, acute and chronic
infections; (7) bone quality; and (8) development and cognition. The
study results were expected to answer the following questions relating to
policy development and programs on effective nutrition and health
interventions: Is there a changing trend in malnutrition? What are transitions
in dietary habits and physical activity patterns? Are iron and vitamin A still
the “problem” nutrients? What is the Vitamin D status of children aged 6-11
years? The results will not only provide policy makers and program managers with
the most complete dataset related to nutrition and health but will also pointed
out that the key to national strength and health of the child is in
establishing a supportive environment for a healthy lifestyle and encouraging
behavior towards health in the stage of growth and development of children.