Có phải học sinh trung học cơ sở thành phố Hồ Chí Minh ngày càng vận động ít đi và hoạt động tĩnh nhiều hơn. Kết quả từ nghiên cứu đoàn hệ 5 năm
Mục tiêu: Mô
tả và xác định các yếu tố liên quan đến sự thay đổi trong hoạt động thể
lực và hoạt động tĩnh của trẻ vị thành niên TPHCM trong 5 năm. Phương pháp: Số
liệu từ nghiên cứu thuần tập 5 năm được thu thập từ năm 2004 đến năm
2009 trên 759 trẻ vị thành niên trong 18 trường cấp II tại TPHCM. Mỗi
năm mỗi học sinh trả lời câu hỏi về hoạt động...
Tóm tắt tiếng Việt: Mục tiêu: Mô
tả và xác định các yếu tố liên quan đến sự thay đổi trong hoạt động thể
lực và hoạt động tĩnh của trẻ vị thành niên TPHCM trong 5 năm. Phương pháp: Số
liệu từ nghiên cứu thuần tập 5 năm được thu thập từ năm 2004 đến năm
2009 trên 759 trẻ vị thành niên trong 18 trường cấp II tại TPHCM. Mỗi
năm mỗi học sinh trả lời câu hỏi về hoạt động thể lực, hoạt động tĩnh
bằng bảng câu hỏi đã được định giá, và được đo hoạt động thể lực bằng
cách đeo máy đo gia tốc trong vòng 1 tuần. Thông tin về bản thân, gia
đình, môi trường sống và chiều cao, cân nặng của trẻ cũng được thu thập.
Mô hình phức hợp tuyến tính với lệnh “gllamm” trong STATA 12 được sử
dụng để phân tích. Kết quả: Từ năm 2004 đến 2009, thời gian dành
cho hoạt động tĩnh của trẻ tăng từ 498 phút lên 604 phút/ngày. Riêng
trong năm thứ 5, cả nam và nữ có thời gian dành cho màn ảnh nhỏ ≥ 2
giờ/ngày lần lượt gấp 3,6 lần (95% CI= 2,3- 6,0) và 3,1 lần (95%CI=
1,8-5,0) so với năm đầu. Số liệu đo bằng máy gia tốc sau khi hiệu chỉnh
cho thời gian đeo cho thấy nam và nữ ở độ 16 tuổi có thời gian dành cho
hoạt động tĩnh nhiều hơn lúc được đo lần đầu tiên (vào khoảng độ 13
tuổi) lần lượt là 78 phút/ngày (95%CI=48-104) và 69 phút/ngày
(95%CI=34-95). Nhìn chung, sau khi hiệu chỉnh cho các yếu tố liên quan
khác, thời gian dành cho hoạt động thể lực giảm 38% mỗi năm (tỷ số nguy
cơ=0,6, 95%CI= 0,5-0,7). Nam dành thời gian cho hoạt động thể lực nhiều
gấp 2,9 lần nữ (tỷ số nguy cơ=2,9, 95%CI=2,6-3,2). Kết luận: Thời
gian dành cho hoạt động tĩnh tăng trong khi hoạt động thể lực giảm đáng
kể theo tuổi ở trẻ vị thành niên TPHCM. Cần có chiến lược tăng cường
hoạt động thể lực ở trẻ vị thành niên.
English summary: Aims:
To describe and identify associated factors with 5-year longitudinal
changes in physical activities (PA) and sedentary behaviours among urban
adolescents in HCMC. Methods: Data of a 5-year cohort study were
collected from 2004 to 2009 on a representative sample of 759
adolescents from 18 schools in HCMC. Data were obtained annually to
measure physical activities, sedentary behaviours using validated
questionnaires and accelerometers within a week. Data on individual,
family characteristics, and environmental factors as well as child’s
height and weight were also collected. Generalized linear latent and
mixed models with “gllamm” command in STATA 12 were used to analyse the
data. Results: Between 2004 and 2009, time spent in sedentary behaviours
of adolescents increased from 498 to 603 minutes/day. In the 5th survey
year, boys and girls were 3.6 times (95% CI=2.3- 6.0) and 3.1 times
(95% CI=1.8-5.0), respectively, more likely to spend ≥ 2 hours/day on TV
compared with the baseline. Accelerometer data adjusted for wearing
time revealed that boys and girls aged 16 years had 78 minutes/day (95%
CI=48-104) and 69 minutes/day (95% CI=34-95), respectively, more
non-school sedentary time than those at the first assessment (at age 13
years). Overall, after adjusting for covariates, students’
accelerometer-based MVPA reduced 38% per annum (rate ratio = 0.6, 95% CI
=0.5-0.7). Boys spent 2.9 times more in MVPA (rate ratio = 2.9, 95%
CI=2.6-3.2) than their female peers. Conclusions: Time spent on
sedentary behaviours increased while MVPA significantly declined with
age among adolescents in HCMC. There is a need to promote physical
activities in adolescents.
English summary: Aims:
To describe and identify associated factors with 5-year longitudinal
changes in physical activities (PA) and sedentary behaviours among urban
adolescents in HCMC. Methods: Data of a 5-year cohort study were
collected from 2004 to 2009 on a representative sample of 759
adolescents from 18 schools in HCMC. Data were obtained annually to
measure physical activities, sedentary behaviours using validated
questionnaires and accelerometers within a week. Data on individual,
family characteristics, and environmental factors as well as child’s
height and weight were also collected. Generalized linear latent and
mixed models with “gllamm” command in STATA 12 were used to analyse the
data. Results: Between 2004 and 2009, time spent in sedentary behaviours
of adolescents increased from 498 to 603 minutes/day. In the 5th survey
year, boys and girls were 3.6 times (95% CI=2.3- 6.0) and 3.1 times
(95% CI=1.8-5.0), respectively, more likely to spend ≥ 2 hours/day on TV
compared with the baseline. Accelerometer data adjusted for wearing
time revealed that boys and girls aged 16 years had 78 minutes/day (95%
CI=48-104) and 69 minutes/day (95% CI=34-95), respectively, more
non-school sedentary time than those at the first assessment (at age 13
years). Overall, after adjusting for covariates, students’
accelerometer-based MVPA reduced 38% per annum (rate ratio = 0.6, 95% CI
=0.5-0.7). Boys spent 2.9 times more in MVPA (rate ratio = 2.9, 95%
CI=2.6-3.2) than their female peers. Conclusions: Time spent on
sedentary behaviours increased while MVPA significantly declined with
age among adolescents in HCMC. There is a need to promote physical
activities in adolescents.