Góp phần nghiên cứu quan niệm và thói quen tiêu dung thực phẩm chay tại Việt Nam
Với
truyền thống ăn chay vốn xuất phát từ đạo Phật, sự quan tâm nhiều hơn
đến sức khỏe và môi trường, ngày càng nhiều người chuyển dần từ ăn mặn
sang ăn chay, thực phẩm chay (TPC) trở thành một xu hướng tiêu dùng phổ
biến tại Việt Nam. Để hiểu kĩ hơn quan niệm về TPC và thói quen sử dụng
TPC của người tiêu dùng, nghiên cứu tìm hiểu hành vi người...
Tóm tắt tiếng Việt: Với
truyền thống ăn chay vốn xuất phát từ đạo Phật, sự quan tâm nhiều hơn
đến sức khỏe và môi trường, ngày càng nhiều người chuyển dần từ ăn mặn
sang ăn chay, thực phẩm chay (TPC) trở thành một xu hướng tiêu dùng phổ
biến tại Việt Nam. Để hiểu kĩ hơn quan niệm về TPC và thói quen sử dụng
TPC của người tiêu dùng, nghiên cứu tìm hiểu hành vi người tiêu dùng đã
được tiến hành, bước đầu điều tra trên 334 người được lựa chọn ngẫu
nhiên tại nội thành thành phố Hồ Chí Minh. Kết quả: Số người ăn chay
(50,3%) và số người có quan tâm và tìm hiểu về ăn chay (68%) là tương
đối cao, điều này chứng tỏ nhu cầu ăn chay ngày càng lớn. Các động lực
chính của việc thực hành ăn chay hay các lý do khiến TPC còn chưa được
sử dụng phổ biến cũng được chỉ ra. Các quan điểm đồng tình hoặc phản đối
TPC giả mặn đã được đề cập. Nhiều suy nghĩ tích cực về TPC được nêu ra,
như: 74% người đồng ý là ăn chay đảm bảo dinh dưỡng, 58% người đồng ý là những quán ăn, nhà hàng chay có đảm bảo vệ sinh an toàn thực phẩm. Ba tiêu chí chọn quán ăn, nhà hàng chay là món chay ngon, vệ sinh sạch sẽ và giá cả hợp lý được tìm ra là cơ sở để giúp phát triển và mở rộng các nhà hàng, quán chay, đáp ứng nhu cầu của người tiêu dùng hiện nay.
English summary: With
a long-standing vegetarian practice of Buddhism tradition and
increasing attention towards health and environment, there are more and
more Vietnamese people converting to vegans and this becomes a popular
consumption trend in Vietnam. For a better understanding of the
vegetarian’s conception and consumption habits and behavior of
consumers, a survey has been carried out on 334 people randomly selected
in Ho Chi Minh City. The results showed that the proportion of
vegetarians (50.3%) and of the people who are interested in vegetarian
(68%) is relatively high. This demonstrates the growing
demand for vegetarian. The motivation as well as the barriers of
practicing vegetarian has been explored. The consumption of vegetarian
dishes has also been discussed. Positive thinking about vegetarian
dishes has been reported, for example: 74% of people agreed that a
vegetarian diet ensures nutrition intake, 58% of people agreed that
vegetarian restaurants have good practice for food hygiene and safety.
Three criteria for selecting a vegetarian restaurant have been pointed
out: good tasting dishes, clean and reasonable price.
English summary: With
a long-standing vegetarian practice of Buddhism tradition and
increasing attention towards health and environment, there are more and
more Vietnamese people converting to vegans and this becomes a popular
consumption trend in Vietnam. For a better understanding of the
vegetarian’s conception and consumption habits and behavior of
consumers, a survey has been carried out on 334 people randomly selected
in Ho Chi Minh City. The results showed that the proportion of
vegetarians (50.3%) and of the people who are interested in vegetarian
(68%) is relatively high. This demonstrates the growing
demand for vegetarian. The motivation as well as the barriers of
practicing vegetarian has been explored. The consumption of vegetarian
dishes has also been discussed. Positive thinking about vegetarian
dishes has been reported, for example: 74% of people agreed that a
vegetarian diet ensures nutrition intake, 58% of people agreed that
vegetarian restaurants have good practice for food hygiene and safety.
Three criteria for selecting a vegetarian restaurant have been pointed
out: good tasting dishes, clean and reasonable price.