Khảo sát sơ bộ thói quen sử dụng và lựa chọn sản phẩm xúc xích của người tiêu dùng tại Hà Nội.
Nghiên cứu này nhằm tìm hiểu thói
quen lựa chọn và sử dụng sản phẩm xúc xích gà của người tiêu dùng trên địa bàn
Hà Nội (n = 150). Sử dụng bảng câu hỏi điều tra được thiết kế chủ yếu trên hai
nội dung chính: thông tin sơ bộ về thị trường xúc xích gà và thói quen lựa
chọn, sử dụng sản phẩm này của người tiêu dùng. Kết quả cho thấy người tiêu dùng...
Tóm tắt tiếng Việt: Nghiên cứu này nhằm tìm hiểu thói
quen lựa chọn và sử dụng sản phẩm xúc xích gà của người tiêu dùng trên địa bàn
Hà Nội (n = 150). Sử dụng bảng câu hỏi điều tra được thiết kế chủ yếu trên hai
nội dung chính: thông tin sơ bộ về thị trường xúc xích gà và thói quen lựa
chọn, sử dụng sản phẩm này của người tiêu dùng. Kết quả cho thấy người tiêu dùng biết đến sản phẩm chủ yếu qua
tivi (58,3%) hoặc qua người thân giới thiệu (56,9%). Họ thường chọn mua sản
phẩm ở siêu thị (81,2%) hoặc cửa hàng tạp hóa (43%), cửa hàng công ty (12,8%).
Xúc xích tiệt trùng và xúc xích xông khói được sử dụng nhiều nhất (tương ứng
với 65,3% và 48,7%). Khi mua sản phẩm thì các yếu tố như chất lượng thực phẩm
(82,2%), giá cả (63,7%) và thương hiệu (52,7%) được người tiêu dùng quan tâm
nhất. Khi sử dụng sản phẩm, họ quan tâm nhiều đến vị (84,5%), mùi, độ giòn, màu
sắc (từ 39,9% đến 60,1%). Bên cạnh đó, nghiên cứu cũng tiến hành đánh giá thị
hiếu của người tiêu dùng (n = 70) trên thang thị hiếu 9 điểm. Kết quả chỉ ra
rằng 3 loại sản phẩm xúc xích xông khói và 3 sản phẩm xúc xích tiệt trùng sản
xuất tại Việt Nam khá được ưa thích, ở mức 5,23 – 7,20 điểm.
English summary: The objective of the study was to investigate the behaviors for sausage products in the market of Hanoi
consumers (n
= 150). Questionnaire survey was
designed on two key
issues: sausage market information and consumer choice on sausage
products. The results showed that consumers had known about the
sausage product
mainly through television advertisement (58.3%) or their relatives (56.9%). They usually purchased these products in supermarkets (81.2%) or convenient stores (43%) or the company stores (12.8%).
Retort sausage (65.3%) and smoked sausage (48.7%) had been normally chosen. The criteria on food
quality (82.2%),
price (63.7%) and brand name (52.7%) of
products were the most interested factors when purchasing the sausage products.
On the other hand, the second evaluation was carried out on
consumer preference: a panel of 70 consumers assessed the preference of sixth
commercial sausage products on a 9-point scale (1-extremely dislike,
9-extremely like). The result showed that 3 types of pasteurized sausage and 3
types of smoked product were preferred at 5.23 – 7.20 points.
English summary: The objective of the study was to investigate the behaviors for sausage products in the market of Hanoi
consumers (n
= 150). Questionnaire survey was
designed on two key
issues: sausage market information and consumer choice on sausage
products. The results showed that consumers had known about the
sausage product
mainly through television advertisement (58.3%) or their relatives (56.9%). They usually purchased these products in supermarkets (81.2%) or convenient stores (43%) or the company stores (12.8%).
Retort sausage (65.3%) and smoked sausage (48.7%) had been normally chosen. The criteria on food
quality (82.2%),
price (63.7%) and brand name (52.7%) of
products were the most interested factors when purchasing the sausage products.
On the other hand, the second evaluation was carried out on
consumer preference: a panel of 70 consumers assessed the preference of sixth
commercial sausage products on a 9-point scale (1-extremely dislike,
9-extremely like). The result showed that 3 types of pasteurized sausage and 3
types of smoked product were preferred at 5.23 – 7.20 points.