CỔNG THÔNG TIN DINH DƯỠNG QUỐC GIA

VIETNAM NUTRITIONAL PORTAL

Thiết kế và thực hiện khảo sát dinh dưỡng Đông Nam Á (SEANUTS) tại Việt Nam.
5 lượt xem
chia sẻ
Nhằm định hướng một cách hiệu quả cho việc cải thiện tình trạng dinh dưỡng và sức khỏe, góp phần cải thiện tầm vóc con người, nâng cao thể chất và trí tuệ của người Việt Nam, rất cần các dữ liệu khoa học đầy đủ về sức khỏe và tình trạng dinh dưỡng của trẻ em, đặc biệt là trẻ em nhỏ và lứa tuổi học đường. Trước nhu cầu thực tế đó, nghiên cứu...
Tóm tắt tiếng Việt: Nhằm định hướng một cách hiệu quả cho việc cải thiện tình trạng dinh dưỡng và sức khỏe, góp phần cải thiện tầm vóc con người, nâng cao thể chất và trí tuệ của người Việt Nam, rất cần các dữ liệu khoa học đầy đủ về sức khỏe và tình trạng dinh dưỡng của trẻ em, đặc biệt là trẻ em nhỏ và lứa tuổi học đường. Trước nhu cầu thực tế đó, nghiên cứu đánh giá tình trạng dinh dưỡng và sức khỏe của trẻ lứa tuổi mẫu giáo mầm non và tiểu học (là phần nghiên cứu tại Việt Nam của cuộc khảo sát dinh dưỡng Đông Nam Á (SEANUTS) đã được triển khai tại một số vùng trên cả ba miền Bắc Trung Nam, với mục tiêu “xác định thực trạng dinh dưỡng và các yếu tố liên quan trong nhóm trẻ mẫu giáo mầm non và tiểu học từ 0,5-11 tuổi, ở khu vực thành thị và nông thôn”. Nghiên cứu được thiết kế dưới hình thức điều tra cắt ngang, thực hiện trên 2867 trẻ mẫu giáo mầm non và tiểu học, từ 2010 đến 2012. Các biến số đã được phân tích bao gồm: (1) Nhân trắc dinh dưỡng của trẻ; (2) Tình trạng kinh tế xã hội; (3) Mô hình hoạt động thể lực;  (4) Chế độ ăn uống của trẻ;  (5) Thói quen ăn uống (6) Tình trạng hóa sinh dinh dưỡng, bao gồm: tình trạng thiếu máu, số lượng hồng cầu, dự trữ sắt, vitamin A, vitamin D, tình trạng nhiễm trùng cấp (AGP)/mãn ((CRP); (7) Mật độ xương; (8) Chức năng và sự phát triển nhận thức của trẻ. Các kết quả nghiên cứu đã trả lời một số câu hỏi quan trọng, định hướng cho việc xây dựng các chính sách, các chương trình can thiệp dinh dưỡng và sức khỏe hiệu quả, như:  liệu có xu hướng thay đổi của tình trạng suy dinh dưỡng? Thói quen ăn uống và mô hình hoạt động thể lực của trẻ như thế nào? Thiếu sắt và vitamin A liệu còn là vấn đề cần quan tâm? Diễn biến của tình trạng thiếu vitamin D trong nhóm trẻ em từ 6-11 tuổi? Nghiên cứu không chỉ cung cấp cho các nhà hoạch định chính sách, các nhà quản lý chương trình một bộ dữ liệu quý với đầy đủ nhất các thông số liên quan tới dinh dưỡng và sức khỏe từ trước tới nay, mà những kết quả của nó còn chỉ ra: chìa khóa của sức mạnh quốc gia và sức khỏe của mỗi đứa trẻ nằm trong việc thiết lập môi trường hỗ trợ lối sống lành mạnh và khuyến khích các hành vi hướng tới sức khỏe ngay trong giai đoạn tăng trưởng và phát triển của trẻ.
English summary: In order to evaluate the effects of health and nutrition interventions and to get insight in the physical as well as intellectual capacity of Vietnamese children, there was a need for a comprehensive and scientific database on health and nutrition status of the children aged 0.5 to 12 years old. To address this demand, a study on health and nutritional status, as the Vietnamese part of South East Asian Nutrition Survey (SEANUTS) in children has been conducted in selected sites of the north, central and south of Vietnam with objectives to define the nutritional status and related factors affecting the young and primary school children aged 0.5 to 11 in urban and rural areas. The survey was designed and implemented by Nutrition specialists of the NIN in the format of a cross-sectional study with participation of more than 2,867 kindergarten and primary school children, from 2010 to 2012. Analyzed variables include (1) children’s anthropometry; (2) socio-economic profile; (3) physical activity; (4) dietary intakes; (5) dietary habits; (6) biochemistry, consisting of anemia, red blood cell counts, iron, vitamin A, vitamin D, acute and chronic infections; (7) bone quality; and (8) development and cognition. The study results were expected to answer the following questions relating to policy development and programs on effective nutrition and health interventions: Is there a changing trend in malnutrition? What are transitions in dietary habits and physical activity patterns? Are iron and vitamin A still the “problem” nutrients? What is the Vitamin D status of children aged 6-11 years? The results will not only provide policy makers and program managers with the most complete dataset related to nutrition and health but will also pointed out that the key to national strength and health of the child is in establishing a supportive environment for a healthy lifestyle and encouraging behavior towards health in the stage of growth and development of children.
English summary: In order to evaluate the effects of health and nutrition interventions and to get insight in the physical as well as intellectual capacity of Vietnamese children, there was a need for a comprehensive and scientific database on health and nutrition status of the children aged 0.5 to 12 years old. To address this demand, a study on health and nutritional status, as the Vietnamese part of South East Asian Nutrition Survey (SEANUTS) in children has been conducted in selected sites of the north, central and south of Vietnam with objectives to define the nutritional status and related factors affecting the young and primary school children aged 0.5 to 11 in urban and rural areas. The survey was designed and implemented by Nutrition specialists of the NIN in the format of a cross-sectional study with participation of more than 2,867 kindergarten and primary school children, from 2010 to 2012. Analyzed variables include (1) children’s anthropometry; (2) socio-economic profile; (3) physical activity; (4) dietary intakes; (5) dietary habits; (6) biochemistry, consisting of anemia, red blood cell counts, iron, vitamin A, vitamin D, acute and chronic infections; (7) bone quality; and (8) development and cognition. The study results were expected to answer the following questions relating to policy development and programs on effective nutrition and health interventions: Is there a changing trend in malnutrition? What are transitions in dietary habits and physical activity patterns? Are iron and vitamin A still the “problem” nutrients? What is the Vitamin D status of children aged 6-11 years? The results will not only provide policy makers and program managers with the most complete dataset related to nutrition and health but will also pointed out that the key to national strength and health of the child is in establishing a supportive environment for a healthy lifestyle and encouraging behavior towards health in the stage of growth and development of children.