Tìm hiểu mối liên quan giữa tình trạng dinh dưỡng và IQ ở trẻ tiểu học Việt Nam.
Trẻ Việt Nam dưới 12
tuổi đang phải chịu gánh nặng kép của tình trạng dinh dưỡng, khẩu phần ăn hàng
ngày không đạt nhu cầu khuyến cáo cho nhiều chất dinh dưỡng, nhất là nhu cầu
can xi và vitamin D, dẫn tới giảm khả năng học tập của trẻ. Mục tiêu của
nghiên cứu này nhằm tìm hiểu xem liệu có mối liên quan giữa tình trạng dinh dưỡng
với IQ và nếu có...
Tóm tắt tiếng Việt: Trẻ Việt Nam dưới 12
tuổi đang phải chịu gánh nặng kép của tình trạng dinh dưỡng, khẩu phần ăn hàng
ngày không đạt nhu cầu khuyến cáo cho nhiều chất dinh dưỡng, nhất là nhu cầu
can xi và vitamin D, dẫn tới giảm khả năng học tập của trẻ. Mục tiêu của
nghiên cứu này nhằm tìm hiểu xem liệu có mối liên quan giữa tình trạng dinh dưỡng
với IQ và nếu có thì liên quan thế nào. Phương pháp: Nghiên cứu đã thực
hiện trên 1893 học sinh tiểu học 6-11 tuổi, sử dụng mô hình hồi quy logistic thứ
bậc để phát hiện mối tương quan giữa IQ (đánh giá bằng test Raven) với khẩu phần
dinh dưỡng (được xác định bằng phương pháp phỏng vấn 24h qua cho 1 ngày ăn gần
nhất) và tình trạng nhân trắc dinh dưỡng. Phân tích thống kê được thực hiện
trên số liệu đã hiệu chỉnh theo phân bố dân số cập nhật (2010). Kết quả:
IQ không liên quan tới khẩu phần dinh dưỡng hiện nay, trong khi có mối liên
quan mật thiết với các biến: tuổi, HAZ,
trình độ học vấn của mẹ, chỉ số thịnh vượng của gia đình - những yếu tố liên
quan tới khẩu phần và tình trạng dinh dưỡng dài hạn của trẻ.
English summary: Vietnamese children aged below 12 years are facing a
double burden of malnutrition with the simultaneous existence of both under and over nutrition. Their daily food intake does not meet the Vietnamese RDA for a range of
nutrients, especially of calcium and vitamin D. This situation is known to
affect the learning ability of children. Purpose of this study is to
find out if there
is an association between nutritional
status and IQ and if so, how the relationship is. The analysis
was done on 1893 primary school children aged 6-11 years using a ordinal logistic regression model in
detecting relationships between IQ (determined by Raven test) with nutrient
intakes (assessed by 24 hour-recall method for one most recent day) and nutritional anthropometry status. The statistics were done on
weighed data. The
results showed that IQ had no relationship with current nutrient intakes,
whereas it had a positive relationship with age, HAZ, education of mother and
wealth index - those are indicators relating to long-term nutritional intakes
and nutritional status.
English summary: Vietnamese children aged below 12 years are facing a
double burden of malnutrition with the simultaneous existence of both under and over nutrition. Their daily food intake does not meet the Vietnamese RDA for a range of
nutrients, especially of calcium and vitamin D. This situation is known to
affect the learning ability of children. Purpose of this study is to
find out if there
is an association between nutritional
status and IQ and if so, how the relationship is. The analysis
was done on 1893 primary school children aged 6-11 years using a ordinal logistic regression model in
detecting relationships between IQ (determined by Raven test) with nutrient
intakes (assessed by 24 hour-recall method for one most recent day) and nutritional anthropometry status. The statistics were done on
weighed data. The
results showed that IQ had no relationship with current nutrient intakes,
whereas it had a positive relationship with age, HAZ, education of mother and
wealth index - those are indicators relating to long-term nutritional intakes
and nutritional status.