CỔNG THÔNG TIN DINH DƯỠNG QUỐC GIA

VIETNAM NUTRITIONAL PORTAL

Tìm hiểu mối liên quan giữa tình trạng dinh dưỡng và IQ ở trẻ tiểu học Việt Nam.
5 lượt xem
chia sẻ
Trẻ Việt Nam dưới 12 tuổi đang phải chịu gánh nặng kép của tình trạng dinh dưỡng, khẩu phần ăn hàng ngày không đạt nhu cầu khuyến cáo cho nhiều chất dinh dưỡng, nhất là nhu cầu can xi và vitamin D, dẫn tới giảm khả năng học tập của trẻ. Mục tiêu của nghiên cứu này nhằm tìm hiểu xem liệu có mối liên quan giữa tình trạng dinh dưỡng với IQ và nếu có...
Tóm tắt tiếng Việt: Trẻ Việt Nam dưới 12 tuổi đang phải chịu gánh nặng kép của tình trạng dinh dưỡng, khẩu phần ăn hàng ngày không đạt nhu cầu khuyến cáo cho nhiều chất dinh dưỡng, nhất là nhu cầu can xi và vitamin D, dẫn tới giảm khả năng học tập của trẻ. Mục tiêu của nghiên cứu này nhằm tìm hiểu xem liệu có mối liên quan giữa tình trạng dinh dưỡng với IQ và nếu có thì liên quan thế nào. Phương pháp: Nghiên cứu đã thực hiện trên 1893 học sinh tiểu học 6-11 tuổi, sử dụng mô hình hồi quy logistic thứ bậc để phát hiện mối tương quan giữa IQ (đánh giá bằng test Raven) với khẩu phần dinh dưỡng (được xác định bằng phương pháp phỏng vấn 24h qua cho 1 ngày ăn gần nhất) và tình trạng nhân trắc dinh dưỡng. Phân tích thống kê được thực hiện trên số liệu đã hiệu chỉnh theo phân bố dân số cập nhật (2010). Kết quả: IQ không liên quan tới khẩu phần dinh dưỡng hiện nay, trong khi có mối liên quan mật thiết  với các biến: tuổi, HAZ, trình độ học vấn của mẹ, chỉ số thịnh vượng của gia đình - những yếu tố liên quan tới khẩu phần và tình trạng dinh dưỡng dài hạn của trẻ.
English summary: Vietnamese children aged below 12 years are facing a double burden of malnutrition with the simultaneous existence of both under and over nutrition. Their daily food intake does not meet the Vietnamese RDA for a range of nutrients, especially of calcium and vitamin D. This situation is known to affect the learning ability of children. Purpose of this study is to find out if there is an association between nutritional status and IQ and if so, how the relationship is. The analysis was done on 1893 primary school children aged 6-11 years using a ordinal logistic regression model in detecting relationships between IQ (determined by Raven test) with nutrient intakes (assessed by 24 hour-recall method for one most recent day) and nutritional anthropometry status.  The statistics were done on weighed data.  The results showed that IQ had no relationship with current nutrient intakes, whereas it had a positive relationship with age, HAZ, education of mother and wealth index - those are indicators relating to long-term nutritional intakes and nutritional status.
English summary: Vietnamese children aged below 12 years are facing a double burden of malnutrition with the simultaneous existence of both under and over nutrition. Their daily food intake does not meet the Vietnamese RDA for a range of nutrients, especially of calcium and vitamin D. This situation is known to affect the learning ability of children. Purpose of this study is to find out if there is an association between nutritional status and IQ and if so, how the relationship is. The analysis was done on 1893 primary school children aged 6-11 years using a ordinal logistic regression model in detecting relationships between IQ (determined by Raven test) with nutrient intakes (assessed by 24 hour-recall method for one most recent day) and nutritional anthropometry status.  The statistics were done on weighed data.  The results showed that IQ had no relationship with current nutrient intakes, whereas it had a positive relationship with age, HAZ, education of mother and wealth index - those are indicators relating to long-term nutritional intakes and nutritional status.