CỔNG THÔNG TIN DINH DƯỠNG QUỐC GIA

VIETNAM NUTRITIONAL PORTAL

Tình trạng vitamin D ở trẻ em tuổi học đường năm 2011.
5 lượt xem
chia sẻ
Phương pháp: Nghiên cứu cắt ngang mô tả được tiến hành trên 388 trẻ 6-11 tuổi nhằm đánh giá thực trạng thiếu vitamin D trẻ em tiểu học ở 6 tỉnh của Việt Nam. Nồng độ vitamin D trong huyết thanh được định lượng bằng phương pháp HPLC. Kết quả: Tỷ lệ thiếu vitamin D (25(OH)D <50 nmol/L) ở trẻ em tiểu học là 19%. Tỷ lệ trẻ em có tình trạng vitamin D...
Tóm tắt tiếng Việt: Phương pháp: Nghiên cứu cắt ngang mô tả được tiến hành trên 388 trẻ 6-11 tuổi nhằm đánh giá thực trạng thiếu vitamin D trẻ em tiểu học ở 6 tỉnh của Việt Nam. Nồng độ vitamin D trong huyết thanh được định lượng bằng phương pháp HPLC. Kết quả: Tỷ lệ thiếu vitamin D (25(OH)D <50 nmol/L) ở trẻ em tiểu học là 19%. Tỷ lệ trẻ em có tình trạng vitamin D không đủ/ thấp (25(OH)D huyết thanh từ 50- <75 nmol/L) và nguy cơ thiếu vitamin D (25(OH)D 50 – 74,9 nmol/L) tương ứng là 30,2% và 77,7%. Có tương quan thuận chiều có ý nghĩa nồng độ vitamin D của trẻ em và retinol huyết thanh (Pearson correlation coefficient r = 19,9; p <0,001). Khẩu phần ăn thiếu vitamin D làm tăng nguy cơ không đủ/ thiếu vitamin D (25(OH)D <50 nmol/L) ở trẻ em tiểu học (OR = 0,57, [0,36 ; 0,91]). Kết luận: Thiếu vitamin D là vấn đề phổ biến ở trẻ em tiểu học nông thôn và thành thị. Việc phòng chống thiếu vitamin D và thiếu vi chất dinh dưỡng nói chung cho trẻ em tuổi học đường cần được đẩy mạnh bằng các can thiệp phù hợp nhằm cải thiện tình trạng thiếu vi chất dinh dưỡng trẻ em trong thời gian tới.
English summary: A cross-sectional study has been conducted in 388 aged 6-11 to determine the prevalence of vitamin D deficiency among primary school children in 6 provinces across Vietnam. For each individual, data concerning daily diet, socioeconomic group, and anthropometric status were obtained, and plasma concentrations of vitamin D were measured. Serum 25(OH) vitamin D was measured by HPLC method. Results: The prevalence of hypovitaminosis D status was very high, with the prevalence of vitamin D deficiency (25(OH)D <30 nmol/L) being 19.0%. The prevalence of vitamin D insufficiency (25(OH)D between 30 – 49.9 nmol/L) and marginal vitamin D deficiency (25(OH)D between 50 – 74.9 nmol/L) in primary school children were 30.2% and 77,8%, respectively. There was a positive correlation between vitamin D concentration and serum retinol in school-aged children (Pearson correlation coefficient r = 19.9; p <0.001). Low vitamin D intake children had 43% increased risk (OR = 0.57, [0,36 ; 0,91]) for vitamin D insufficiency (25(OH)D <50 nmol/L) (p<0.028). Conclusions: Vitamin D deficiency and insufficiency are common among urban and rural primary school children. The prevention of micronutrient deficiencies including vitamin D deficiency should be promoted by appropriate interventions to improve the micronutrient status for children in the future.
English summary: A cross-sectional study has been conducted in 388 aged 6-11 to determine the prevalence of vitamin D deficiency among primary school children in 6 provinces across Vietnam. For each individual, data concerning daily diet, socioeconomic group, and anthropometric status were obtained, and plasma concentrations of vitamin D were measured. Serum 25(OH) vitamin D was measured by HPLC method. Results: The prevalence of hypovitaminosis D status was very high, with the prevalence of vitamin D deficiency (25(OH)D <30 nmol/L) being 19.0%. The prevalence of vitamin D insufficiency (25(OH)D between 30 – 49.9 nmol/L) and marginal vitamin D deficiency (25(OH)D between 50 – 74.9 nmol/L) in primary school children were 30.2% and 77,8%, respectively. There was a positive correlation between vitamin D concentration and serum retinol in school-aged children (Pearson correlation coefficient r = 19.9; p <0.001). Low vitamin D intake children had 43% increased risk (OR = 0.57, [0,36 ; 0,91]) for vitamin D insufficiency (25(OH)D <50 nmol/L) (p<0.028). Conclusions: Vitamin D deficiency and insufficiency are common among urban and rural primary school children. The prevention of micronutrient deficiencies including vitamin D deficiency should be promoted by appropriate interventions to improve the micronutrient status for children in the future.