Tác động của bỏ bữa sáng lên tình trạng dinh dưỡng của trẻ mẫu giáo mầm non và tiểu học (2-11 tuổi).
Mặc
dù bữa sáng rất quan trọng đối với sức khỏe và hiệu quả học tập của trẻ, song
có rất ít thông tin về bữa ăn này của trẻ em Việt Nam, đặc biệt là trong nhóm
trẻ độ tuổi mẫu giáo mầm non và tiểu học (2-11 tuổi). Nghiên cứu nhằm tìm hiểu
đặc điểm bữa ăn sáng của nhóm trẻ này, ảnh hưởng của nó lên khẩu phần dinh dưỡng,
cũng như tới tình trạng...
Tóm tắt tiếng Việt: Mặc
dù bữa sáng rất quan trọng đối với sức khỏe và hiệu quả học tập của trẻ, song
có rất ít thông tin về bữa ăn này của trẻ em Việt Nam, đặc biệt là trong nhóm
trẻ độ tuổi mẫu giáo mầm non và tiểu học (2-11 tuổi). Nghiên cứu nhằm tìm hiểu
đặc điểm bữa ăn sáng của nhóm trẻ này, ảnh hưởng của nó lên khẩu phần dinh dưỡng,
cũng như tới tình trạng nhân trắc dinh dưỡng của trẻ. Phương pháp: Điều tra cắt ngang trên 2583 trẻ mẫu giáo mầm non và
tiểu học từ 2 đến11 tuổi. Các biến số được phân tích gồm: tỷ lệ ăn sáng không đều,
mức đáp ứng nhu cầu một số chất dinh dưỡng của cả 2 nhóm ăn sáng hàng ngày và
không hàng ngày, mối liên quan giữa ăn sáng với tình trạng nhân trắc dinh dưỡng.
Các kết quả phân tích đã hiệu chỉnh cho tỷ lệ phân bố dân số theo giới, tuổi,
vùng, miền. Kết quả: có 10,5% trẻ không ăn sáng hàng ngày. Tỷ lệ này rất khác
nhau theo tuổi, vùng, miền, trình độ văn hóa mẹ và điều kiện kinh tế hộ gia
đình; mức đáp ứng nhu cầu các chất dinh dưỡng của nhóm ăn sáng hàng ngày hợp lý
hơn nhóm bỏ ăn sáng; Tỷ lệ thấp còi trong nhóm trẻ tiểu học, bỏ ăn sáng cao gấp
2,5 lần so với nhóm cùng tuổi ăn sáng hàng ngày. Kết luận: Bỏ ăn sáng làm giảm đáng kể khẩu phần dinh dưỡng hàng
ngày của của trẻ và ảnh hưởng rõ rệt đến tình trạng thấp còi trong nhóm trẻ độ
tuổi tiểu học.
English summary: Although
the importance of adequate breakfast for health and school performance of
children is well known, there is little information about this meal of
Vietnamese children, especially of preschool and primary school-aged ones (2-11
years old). The study aimed to find the composition of breakfast in this age
group, its impact on daily nutrient intake, as well as on nutritional
anthropometric status. Method: A
cross-sectional study in 2583 children in the ages of pre- and primary-school
(2-11 years old) was conducted. Variables included the prevalence of breakfast
skipping, comparison of percentage of RDA meeting level of some nutrients
between daily and non-daily breakfast groups and association between breakfast
consumption and nutritional anthropometric status. The results were corrected
for gender, age, living area and region. Results: 10.5% of children skipped
breakfast. This percentage varied by age, area, region, mother's education and
household economic conditions. The RDA meeting level was more adequate in the
daily breakfast group than in the non-daily one. The stunting prevalence of
primary school aged children was 2.5 times lower in the daily breakfast group
than that in the non-daily breakfast one. Conclusion: Breakfast skipping
considerably reduced the adequacy of daily nutrient intake of the children and
significantly increased the risk of being stunted in primary school aged
children.
English summary: Although
the importance of adequate breakfast for health and school performance of
children is well known, there is little information about this meal of
Vietnamese children, especially of preschool and primary school-aged ones (2-11
years old). The study aimed to find the composition of breakfast in this age
group, its impact on daily nutrient intake, as well as on nutritional
anthropometric status. Method: A
cross-sectional study in 2583 children in the ages of pre- and primary-school
(2-11 years old) was conducted. Variables included the prevalence of breakfast
skipping, comparison of percentage of RDA meeting level of some nutrients
between daily and non-daily breakfast groups and association between breakfast
consumption and nutritional anthropometric status. The results were corrected
for gender, age, living area and region. Results: 10.5% of children skipped
breakfast. This percentage varied by age, area, region, mother's education and
household economic conditions. The RDA meeting level was more adequate in the
daily breakfast group than in the non-daily one. The stunting prevalence of
primary school aged children was 2.5 times lower in the daily breakfast group
than that in the non-daily breakfast one. Conclusion: Breakfast skipping
considerably reduced the adequacy of daily nutrient intake of the children and
significantly increased the risk of being stunted in primary school aged
children.