Đánh giá khẩu phần bữa ăn bán trú của học sinh tiểu học khu vực trung tâm và ngoại vi thành phố Thái Nguyên.
Mục tiêu: Đánh giá giá trị dinh dưỡng bữa ăn bán trú của học sinh tại 2 trường tiểu học ở thành phố Thái Nguyên. Phương pháp: nghiên cứu mô tả cắt ngang, cân đong thực phẩm trong 3 ngày liên tục. Kết quả:
giá trị dinh dưỡng của bữa ăn bán trú tại 2 trường đều không đạt so với
nhu cầu đề nghị hiện nay của Viện Dinh dưỡng quốc gia, tỷ lệ giữa...
Tóm tắt tiếng Việt: Mục tiêu: Đánh giá giá trị dinh dưỡng bữa ăn bán trú của học sinh tại 2 trường tiểu học ở thành phố Thái Nguyên. Phương pháp: nghiên cứu mô tả cắt ngang, cân đong thực phẩm trong 3 ngày liên tục. Kết quả:
giá trị dinh dưỡng của bữa ăn bán trú tại 2 trường đều không đạt so với
nhu cầu đề nghị hiện nay của Viện Dinh dưỡng quốc gia, tỷ lệ giữa các
chất sinh năng lượng P:L:G trong bữa ăn tại trường Nguyễn Viết Xuân là
19:27,5:53,5; tại trường Tân Cương là 16:24:60. Chỉ số cân đối các
vitamin so với năng lượng khẩu phần, chỉ số Ca/P cũng chưa đảm bảo nhu
cầu đề nghị. Việc xây dựng khẩu phần tại bếp ăn của 2 trường đều dựa vào
số tiền đóng góp và kinh nghiệm của bản thân cán bộ phục vụ chứ không
thực hiện theo các bước xây dựng khẩu phần.
English summary: Objective: To evaluate nutritional values of lunch meals of students in 2 primary schools in Thai Nguyen city. Method:
a cross-sectional descriptive study was used. Food weight was measured
in 3 consecutive days. Results: Nutritional values of lunch meals at two
primary schools did not meet the recommendation of daily allowance by
the National Institute of Nutrition. The ratio of main nutrients
(Protein: Lipid: Carbohydrates) in lunch meals in Nguyen Viet Xuan
school was 19: 27.5: 53.5; in Tan Cuong school was 16: 24: 60. The
balanced ratio of vitamins and dietary energy, and the ratio of
Calcium/Phosphorus also did not meet the recommendations. The meal
ration developed in the kitchen of the 2 schools was mainly based on the
money given by their parents and experience of cooks rather than being
developed by the steps of ration formulation.
English summary: Objective: To evaluate nutritional values of lunch meals of students in 2 primary schools in Thai Nguyen city. Method:
a cross-sectional descriptive study was used. Food weight was measured
in 3 consecutive days. Results: Nutritional values of lunch meals at two
primary schools did not meet the recommendation of daily allowance by
the National Institute of Nutrition. The ratio of main nutrients
(Protein: Lipid: Carbohydrates) in lunch meals in Nguyen Viet Xuan
school was 19: 27.5: 53.5; in Tan Cuong school was 16: 24: 60. The
balanced ratio of vitamins and dietary energy, and the ratio of
Calcium/Phosphorus also did not meet the recommendations. The meal
ration developed in the kitchen of the 2 schools was mainly based on the
money given by their parents and experience of cooks rather than being
developed by the steps of ration formulation.