Khảo sát khả năng truy xuất nguồn gốc sản phẩm chè trên thị trường Hà Nội dựa trên nhãn sản phẩm
Nghiên cứu này được thực hiện để khảo sát khả năng truy xuất nguồn gốc sản phẩm chè dựa trên thông tin ghi nhãn trên bao bì sản phẩm. Khảo sát được thực hiên trên 155 mẫu sản phẩm chè đang lưu thông trên địa bàn Hà nội và đối chiếu với các quy định về quản lý chất lượng và truy xuất nguồn gốc hiện hành của nhà nước, đồng thời cũng khảo sát khả...
Tóm tắt tiếng Việt: Nghiên cứu này được thực hiện để khảo sát khả năng truy xuất nguồn gốc sản phẩm chè dựa trên thông tin ghi nhãn trên bao bì sản phẩm. Khảo sát được thực hiên trên 155 mẫu sản phẩm chè đang lưu thông trên địa bàn Hà nội và đối chiếu với các quy định về quản lý chất lượng và truy xuất nguồn gốc hiện hành của nhà nước, đồng thời cũng khảo sát khả năng truy xuất nguồn gốc đối với các sản phẩm được chứng nhận hệ thống quản lý chất lượng và sử dụng mã số mã vạch. Kết quả cho thấy, có 86,6% số mẫu đáp ứng được toàn bộ thông tin quy định về ghi nhãn bắt buộc, thể hiện được thông tin cần thiết giúp cho quá trình quản lý. Các thông tin có thể sử dụng để truy xuất nguồn gốc trong các sản phẩm có áp dụng hệ thống quản lý chất lượng như cơ sở chế biến, ngày sản xuất (với 100% mẫu đáp ứng yêu cầu), số lô (chỉ có 19,44% số mẫu đáp ứng yêu cầu). Trong số các sản phẩm có sử dụng mã số mã vạch trong truy xuất nguồn gốc, có 38,95% mẫu có thông tin về mã số thương phẩm toàn cầu (GTIN) và mã số địa điểm toàn cầu (GLN) là rõ ràng, minh bạch và đáng tin cậy. Những thông tin này giúp dễ dàng tìm hiểu thông tin sản phẩm, truy xuất nguồn gốc cũng như tăng giá trị thương mại của sản phẩm. Kết quả nghiên cứu cho thấy các sản phẩm chè có thể truy xuất được nguồn gốc theo nguyên tắc một bước trước, tuy nhiên vẫn hạn chế khi cần thu hồi và truy tìm nguyên nhân của sự không phù hợp của sản phẩm.
English summary: Traceability is the ability to find food sources that contribute to ensuring food safety in food supply chain. This study was conducted to investigate the traceability of tea products based on labeling information on the product packaging. The survey was conducted on 155 samples of tea products circulating in Hanoi and compared with the current regulations on quality management and traceability of the state, and also the possibility of source for products that are certified to the quality management system and use a bar code number was surveyed. The results showed that 86.6% of the samples met all the information on compulsory labeling, including necessary information to help the management process. Information can be used for product traceability that has a quality management system such as date of manufacture (100%), batch number (19.44%). Among products that use a barcode number in traceability, 38.95% of samples have information about the global trade item number (GTIN) and the global location number (GLN) which are transparent and reliable. This information makes it easy to find out product information, traceability as well as to increase the commercial value of the product. This result showed that tea product can be traceable one step backward, however it is still limited in product recall or looking for non-compliance causes.
English summary: Traceability is the ability to find food sources that contribute to ensuring food safety in food supply chain. This study was conducted to investigate the traceability of tea products based on labeling information on the product packaging. The survey was conducted on 155 samples of tea products circulating in Hanoi and compared with the current regulations on quality management and traceability of the state, and also the possibility of source for products that are certified to the quality management system and use a bar code number was surveyed. The results showed that 86.6% of the samples met all the information on compulsory labeling, including necessary information to help the management process. Information can be used for product traceability that has a quality management system such as date of manufacture (100%), batch number (19.44%). Among products that use a barcode number in traceability, 38.95% of samples have information about the global trade item number (GTIN) and the global location number (GLN) which are transparent and reliable. This information makes it easy to find out product information, traceability as well as to increase the commercial value of the product. This result showed that tea product can be traceable one step backward, however it is still limited in product recall or looking for non-compliance causes.