CỔNG THÔNG TIN DINH DƯỠNG QUỐC GIA

VIETNAM NUTRITIONAL PORTAL

Liên quan hoạt động thể lực với tình trạng thừa cân, béo phì ở người trưởng thành Việt Nam
5 lượt xem
chia sẻ
Bài báo giới thiệu một phần kết quả nghiên cứu trong khuôn khổ cuộc tổng điều tra béo phì toàn quốc 2005. Mục tiêu: Xác định mối liên quan giữa các loại hình hoạt động thể lực với tình trạng thừa cân, béo phì ở người trưởng thành Việt Nam. Thiết kế: Cuộc điều tra được thiết kế đại diện cho tất cả các vùng sinh thái trong cả nước. Khung mẫu điều...
Tóm tắt tiếng Việt: Bài báo giới thiệu một phần kết quả nghiên cứu trong khuôn khổ cuộc tổng điều tra béo phì toàn quốc 2005. Mục tiêu: Xác định mối liên quan giữa các loại hình hoạt động thể lực với tình trạng thừa cân, béo phì ở người trưởng thành Việt Nam. Thiết kế: Cuộc điều tra được thiết kế đại diện cho tất cả các vùng sinh thái trong cả nước. Khung mẫu điều tra dựa theo cấu trúc dân cư được quan sát trong tổng điều tra dân số 1999. Đối tượng: Tổng số 17.213 đối tượng là người trưởng thành, cân đối về nhóm tuổi, giới, khu vực đã tham gia cuộc điều tra. Thừa cân, béo phì được xác định ở ngưỡng BMI ≥ 23 và BMI ≥ 25. Kết quả: Đối tượng là nông, lâm, ngư dân có tỷ lệ thừa cân, béo phì thấp nhất (11,8%), tiếp theo là công nhân và người làm nghề thủ công (14,6% và 21%), công chức có tỷ lệ thừa cân, béo phì cao nhất (34.6%). Người lao động làm việc ở tư thế đứng, đi lại ngoài trời có tỷ lệ thừa cân, béo phì thấp nhất (12,7%), người làm các công việc liên quan đến thay đổi tư thế liên tục có cơ hội thừa cân - béo phì là 24,6%, người lao động chủ yếu ở tư thế ngồi có tỷ lệ thừa cân, béo phì cao nhất (31,6%). Kểt quả của mô hình hồi quy đa biến cho thấy người dân thành thị, người sử dụng phương tiện đi lại cơ giới tăng 79% và 69% nguy cơ thừa cân, béo phì. Nhóm lao động ở tư thế ngồi, người làm nghề thủ công, công việc văn phòng có nguy cơ thừa cân – béo phì. Người trung niên và cao tuổi có nguy cơ bị thừa cân, béo phì gấp đôi so với người trẻ tuổi. Kết luận: Đối tượng làm việc văn phòng, nghề thủ công có cơ hội thừa cân - béo phì cao. Phương tiện đi lại có liên quan chặt chẽ với thừa cân, béo phì.
English summary: The article presents parts of research results in the frame of the General National Survey on obesity in 2005. Objectives: to identify the association between types of physical activities and overweight/obesity status of adults in Vietnam. Design: A representative survey was designed to represent all ecological regions of the country. Sampling frame is developed on population structure observed in the DHS 1999. Subjects: 17,213 adults in total, balanced in age group, sex and region. Overweight is classified with 2 cut-off points BMI ≥ 23 and BMI ≥ 25. Results: Adults who work in agriculture, forestry, and fishery have the lowest rate of overweight (11.8%), followed by blue-collar workers and handicraft men (14.6% and 21%); those working in office have the highest rate (34.6%). People working in standing position, or walking outside have the lowest rate (12.7%), those working in alternative positions have the rate of 24.6%, and those working in sitting position have the highest rate of 31.6%. Using multi-variance correlation model, it is revealed that people living in urban areas, using mobile transportation have 79% and 69% higher of the risk to be overweight. Those working in sitting position, handicraft people and white collar workers working in office have a higher risk. Middle-age and aging people have a double risk to get fat than young people. Conclusions:  People working in office and handicraft are more likely to get overweight. Means of transportation is closely associated to overweight/obesity. Women are less likely to involve in physical and sport activities than men.
English summary: The article presents parts of research results in the frame of the General National Survey on obesity in 2005. Objectives: to identify the association between types of physical activities and overweight/obesity status of adults in Vietnam. Design: A representative survey was designed to represent all ecological regions of the country. Sampling frame is developed on population structure observed in the DHS 1999. Subjects: 17,213 adults in total, balanced in age group, sex and region. Overweight is classified with 2 cut-off points BMI ≥ 23 and BMI ≥ 25. Results: Adults who work in agriculture, forestry, and fishery have the lowest rate of overweight (11.8%), followed by blue-collar workers and handicraft men (14.6% and 21%); those working in office have the highest rate (34.6%). People working in standing position, or walking outside have the lowest rate (12.7%), those working in alternative positions have the rate of 24.6%, and those working in sitting position have the highest rate of 31.6%. Using multi-variance correlation model, it is revealed that people living in urban areas, using mobile transportation have 79% and 69% higher of the risk to be overweight. Those working in sitting position, handicraft people and white collar workers working in office have a higher risk. Middle-age and aging people have a double risk to get fat than young people. Conclusions:  People working in office and handicraft are more likely to get overweight. Means of transportation is closely associated to overweight/obesity. Women are less likely to involve in physical and sport activities than men.