CỔNG THÔNG TIN DINH DƯỠNG QUỐC GIA

VIETNAM NUTRITIONAL PORTAL

Tác động của bỏ bữa sáng lên tình trạng dinh dưỡng của trẻ mẫu giáo mầm non và tiểu học (2-11 tuổi).
5 lượt xem
chia sẻ
Mặc dù bữa sáng rất quan trọng đối với sức khỏe và hiệu quả học tập của trẻ, song có rất ít thông tin về bữa ăn này của trẻ em Việt Nam, đặc biệt là trong nhóm trẻ độ tuổi mẫu giáo mầm non và tiểu học (2-11 tuổi). Nghiên cứu nhằm tìm hiểu đặc điểm bữa ăn sáng của nhóm trẻ này, ảnh hưởng của nó lên khẩu phần dinh dưỡng, cũng như tới tình trạng...
Tóm tắt tiếng Việt: Mặc dù bữa sáng rất quan trọng đối với sức khỏe và hiệu quả học tập của trẻ, song có rất ít thông tin về bữa ăn này của trẻ em Việt Nam, đặc biệt là trong nhóm trẻ độ tuổi mẫu giáo mầm non và tiểu học (2-11 tuổi). Nghiên cứu nhằm tìm hiểu đặc điểm bữa ăn sáng của nhóm trẻ này, ảnh hưởng của nó lên khẩu phần dinh dưỡng, cũng như tới tình trạng nhân trắc dinh dưỡng của trẻ. Phương pháp: Điều tra cắt ngang trên 2583 trẻ mẫu giáo mầm non và tiểu học từ 2 đến11 tuổi. Các biến số được phân tích gồm: tỷ lệ ăn sáng không đều, mức đáp ứng nhu cầu một số chất dinh dưỡng của cả 2 nhóm ăn sáng hàng ngày và không hàng ngày, mối liên quan giữa ăn sáng với tình trạng nhân trắc dinh dưỡng. Các kết quả phân tích đã hiệu chỉnh cho tỷ lệ phân bố dân số theo giới, tuổi, vùng, miền.  Kết quả: có 10,5% trẻ không ăn sáng hàng ngày. Tỷ lệ này rất khác nhau theo tuổi, vùng, miền, trình độ văn hóa mẹ và điều kiện kinh tế hộ gia đình; mức đáp ứng nhu cầu các chất dinh dưỡng của nhóm ăn sáng hàng ngày hợp lý hơn nhóm bỏ ăn sáng; Tỷ lệ thấp còi trong nhóm trẻ tiểu học, bỏ ăn sáng cao gấp 2,5 lần so với nhóm cùng tuổi ăn sáng hàng ngày. Kết luận: Bỏ ăn sáng làm giảm đáng kể khẩu phần dinh dưỡng hàng ngày của của trẻ và ảnh hưởng rõ rệt đến tình trạng thấp còi trong nhóm trẻ độ tuổi tiểu học.
English summary: Although the importance of adequate breakfast for health and school performance of children is well known, there is little information about this meal of Vietnamese children, especially of preschool and primary school-aged ones (2-11 years old). The study aimed to find the composition of breakfast in this age group, its impact on daily nutrient intake, as well as on nutritional anthropometric status. Method: A cross-sectional study in 2583 children in the ages of pre- and primary-school (2-11 years old) was conducted. Variables included the prevalence of breakfast skipping, comparison of percentage of RDA meeting level of some nutrients between daily and non-daily breakfast groups and association between breakfast consumption and nutritional anthropometric status. The results were corrected for gender, age, living area and region. Results: 10.5% of children skipped breakfast. This percentage varied by age, area, region, mother's education and household economic conditions. The RDA meeting level was more adequate in the daily breakfast group than in the non-daily one. The stunting prevalence of primary school aged children was 2.5 times lower in the daily breakfast group than that in the non-daily breakfast one. Conclusion: Breakfast skipping considerably reduced the adequacy of daily nutrient intake of the children and significantly increased the risk of being stunted in primary school aged children.
English summary: Although the importance of adequate breakfast for health and school performance of children is well known, there is little information about this meal of Vietnamese children, especially of preschool and primary school-aged ones (2-11 years old). The study aimed to find the composition of breakfast in this age group, its impact on daily nutrient intake, as well as on nutritional anthropometric status. Method: A cross-sectional study in 2583 children in the ages of pre- and primary-school (2-11 years old) was conducted. Variables included the prevalence of breakfast skipping, comparison of percentage of RDA meeting level of some nutrients between daily and non-daily breakfast groups and association between breakfast consumption and nutritional anthropometric status. The results were corrected for gender, age, living area and region. Results: 10.5% of children skipped breakfast. This percentage varied by age, area, region, mother's education and household economic conditions. The RDA meeting level was more adequate in the daily breakfast group than in the non-daily one. The stunting prevalence of primary school aged children was 2.5 times lower in the daily breakfast group than that in the non-daily breakfast one. Conclusion: Breakfast skipping considerably reduced the adequacy of daily nutrient intake of the children and significantly increased the risk of being stunted in primary school aged children.